Ağızda Kötü Koku (Halitozis)

Toplumdaki her 4 kişinin 3’ünde ağızda kötü koku şikâyeti bulunmaktadır.

Ağız kokusunun sebepleri aşağıdaki 6 ana bölümde sıralanabilir:

Ağız İle İlgili Problemler

Bunlar arasında ilk akla gelmesi gereken ağız hijyeni bozukluğudur. Dişler ve dil üzerindeki bakterileriler ve ağızdaki yemek artıkları temizlenmezse kötü kokuya neden olurlar. Diş plaklarındaki mikroplar genellikle havasız ortamda üreyebilen mikroplardır. Diş eti iltihapları, yiyecek artıkları,  çok sigara içenlerde ve ağız temizliğine önem vermeyenlerde oluşan dil üzerindeki tabaka da kötü kokunun kaynağı olabilir. Ağız içi ve boğazdaki diğer nedenler farenjit, bademcik ve geniz eti gibi iltihaplardır. Bademcik dokusu içinde oluşabilen taşlar da kötü kokuya neden olurlar. Ağızdaki tükürük salgısının azalması ağız kokusunu artıran bir neden olabilir. Diş taşı ve plak temizlemeleri ile ağız kokusunda % 20 oranında azalma izlenmektedir.

Burun ve Sinüs Hastalıklarıyla İlgili Hastalıklar

Bu grupta en sık karşılaştığımız hastalıklar sinüzitler ve burun enfeksiyonlarıdır. Sinüzitler tedavi edilmezlerse kronikleşirler ve genize doğru kötü kokulu akıntıya sebep olurlar.

Yemek Borusu ve Mide ve Diğer Sindirim Sistemi Hastalıkları

Mideden gelen reflü hastalığı, iltihabi mide hastalıkları, yemek borusunda gelişen ceplerde biriken yemek içeriği ve iltihabi süreçler halitozise neden olabilir.

Akciğer Kaynaklı Hastalıklar

1. Uzun süreli açlık, diet, oruç tutma, yetersiz su içimi, ağır karaciğer ve böbrek hastalıkları gibi diğer nedenler de kötü ağız kokusuna neden olurlar.
  2. Çemen, sucuk, pastırma, sarımsak, soğan, bazı balık ve peynir çeşitleri gibi beslenmeye bağlı da ağız kokusu da oluşabilmektedir.

Tedavi Yöntemleri

Sebebe yönelik tedavi ie ağız kokusunda başarı mümkündür. Öncelikle sebebinin araştırılması gerekir. KBB uzmanı, diş hekimi ve gastroenteroloji bölümleri değerlendirmelerini yapmalıdır.

Diş çürükleri ve diş eti hastalıkları varsa diş hekimince tedavi edilmelidir. Ağız ve diş sağlığına önem verilmelidir. Dilin üstü dil fırçasıyla hafifçe haftada birkaç gün fırçalanmalıdır. Sadece düzenli diş fırçalamakla bile ağız kokusu 1/3 oranında azalmaktadır.

Reflü varsa ilaç ve diğer tedaviler gereklidir. Ağız içi enfeksiyonlar varsa enfeksiyonun cinsine ve mikrop türüne bağlı olarak tedavi edilmelidir.