Akut Orta Kulak Enfeksiyonu (Akut Otitis Media)

Orta kulak enfeksiyonları tüm yaşlarda görülmesine rağmen okul öncesi çocuklarda daha sık görülür. En sık 3-6 yaş arasında izlenir.

Orta kulak iltihabı şiddetli şikâyetlere neden olan bir kulak hastalığıdır. Akut otitler tedavi edilmeyip kulak zarının delinmesiyle sonuçlanırsa, kronikleşebilir. En çok 2-3 yaş çocuklarda görülür ve 7 yaşından sonra daha seyrektir. Küçük çocukluk çağında kulak havalanmasını sağlayan burnun gerisi ve kulak arasında bulunan östaki tüpünün kısa ve geniş olması kulak iltihabı gelişmesinin önemli bir nedenidir. Yatarak biberonla beslenen çocuklarda orta kulağa yabancı materyal girmesi ve sık üst solunum yolu enfeksiyonları sonucu burun tıkanıklığı olması da bir nedendir.

Hastalar genellikle kulak ağrısı, ateş ve kulakta dolgunluk, tıkanıklık şikâyetleriyle doktora başvurur. Uğultu, tıkanıklık ve işitme azlığı olabilir. Çocuklarda burun tıkanıklığı, burun akıntısı, öksürük bazen de bulantı, karın ağrısı ve ishal görülebilir. İlaç tedavisiyle büyük oranda iyileşme sağlanır ve genellikle kulak sorunsuz düzelir. Bazen tam düzelme birkaç haftayı bulabilir. Tedaviye rağmen kulak zarı delinirse, şikâyetler hızlı bir şekilde geriler. Ancak bu sefer de delik kulak zarı deliğinin takibi ve tedavisi yapılmalıdır. Çocuklarda delik kulak zarı kısa sürede kapanır. İyileşme süresince kulağa su kaçırmamaya ve gripal enfeksiyon geçirmemeye çalışılmalıdır. Akut otit tedavisinde gerekli görülürse uygun antibiyotik tedavisi, burundan-ağızdan dekonjestan ilaçlar ve ağrı kesiciler verilebilir. Burun spreyleri-damlaları yaklaşık 3-4 gün kullanılır. Antibiyotikler ortalama 7 gün kullanılır.. Bir komplikasyon gelişme ihtimaline karşılık hasta yakın takip edilmelidir. Yüz felci, kulak arkası-beyin apsesi ve menenjite kadar değişik ciddi hayati komplikasyonlar görülebilir.