Burun Tıkanıklığı Hakkında Bilinmesi Gerekenler

Burun tıkanıklığı; çeşitli nedenler ile solunan havanın burundan akciğerlere ulaşmadan önce nemlenip temizlenememesi olarak açıklanabilmekle birlikte birden fazla nedeni bulunmaktadır. Son yıllarda burun tıkanıklığı şikayetinde artış yaşanmakla birlikte söz konuşu problemin tedavisi nedenlerine bağlı olarak planlanmakta ve uygulanmaktadır.

Burun Tıkanıklığı Nedir?

Burun tıkanıklığı nedir sorusunun cevabından önce burunun insan hayatında fonksiyonlarına değinmek gerekmektedir. Burun; solunum sisteminin başlangıcıdır ve içeri giren hava burun içerisinde ısıtılır, temizlenir ve nemlenerek akciğere gönderilmektedir. Aynı zamanda burun koku duyusunun da başlangıcı olarak kabul edilmektedir. Söz konusu fonksiyonların yerine getirilmesinde burun tıkanıklığı probleminin olumsuz etkileri göz ardı edilemeyecek kadar önemlidir.

Burun tıkanıklığı problemi; nefes almayı zorlaştırmakla birlikte yaşam kalitesini ve uyku kalitesini bozmaktadır. Nitelikli yöntemler ile tedavi edilmeyen burun tıkanıklığı; uzun süre bu problemi yaşayan kişilerde depresyon, akciğer kapasitesinde azalma, kronik farenjit, ağız kokusu, diş problemleri, tekrarlayan boğaz hastalıkları ve kalp hastalıkları gibi önemli problemler açısından risk oluşturmaktadır.

Burun Tıkanıklığı Sebepleri

Burun tıkanıklığı sebepleri oldukça çeşitli olabilmektedir.

• Septum deviasyonu; burun içindeki bölmede yer alan kıkırdak ve kemikteki eğrilikler    şiddetli burun tıkanıklıklarına neden olan en sık görülen problemdir. Bu iç eğrilik doğuştan olabildiği gibi, çarpmaya bağlı olarak sonradan da gelişebilmektedir. Tedavisinde zor olmayan ve tampon kullanılmayan bir ameliyat ile bu problemden kurtulmak mümkündür. Septoplasti ameliyatı 1 saat kadar sürmekte, uyutularak yapılmakta, hastanın yüzünde morluk, şişlik olmamakta ve aynı gün hasta taburcu edilmektedir.  1 haftada iyileşme süresi sonrası hasta normal hayatına dönebilmektedir. Tampon kullanımı olmaması da konforu çok artırmaktadır.
  • Burun eti büyümesi; burun içinde normalde de var olan, ancak bazı hastalarda aşırı büyüyen ve burunu tıkayan burun etleri de (konkalar) radyofrekans yöntemi ile küçültülmektedir. Çok sık uygulanan bu tedavi ile doğru seçilen hastalarda iyi sonuçlar alınmaktadır. Radyofrekans diğer ameliyatlarla da aynı anda kolaylıkla yapılabilmektedir.
  • Sinüzit; mukoza dokusundaki yapının bozulması ve iltihaplanması burun tıkanıklığına neden olabilmektedir.
  • Kronik polipli sinüzitler: bu sinüzit tipinde burunda üzüm salkımı şeklinde, beyaz renkli polipler oluşmakta ve tedaviye cevap vermeyen hastalarda endoskopik sinüs cerrahisi ile ameliyat uygulanmaktadır.
  • Alerjik hastalıklar; alerjik reaksiyonlar sebebi ile burun iç dokusu şişmekte ve hava akışını engelleyebilmektedir.
  • Hormonal değişimler; gebelik döneminde hormonal değişimler sebebi ile burun tıkanıklığı yaşanabilmekle birlikte tiroid hormon bozukluğu yaşayan kişilerde de burun tıkanıklığı problemi yaşanabilmektedir.

Aynı zamanda burunda sigara kullanımı, fazla miktarda alkol tüketimi, bazı tansiyon ilaçları, burun içerisinde oluşan kitleler de burun tıkanıklığına neden olabilen faktörler arasındadır.

Alerjik Burun tıkanıklığı nedir?

Alerjik burun tıkanıklığı; alerjen maddelerin mukozaya temas etmesi sonucunda açığa çıkmaktadır. Söz konusu alerjenler; burun, boğaz ve gözlerde kaşıntı, hapşırma, geniz akıntı gibi şikayetlere de neden olabilmektedir. Alerjik burun tıkanıklığının şiddeti kişiden kişiye farklılık göstermektedir.

Alerjik burun tıkanıklığı belirtileri

Alerjik burun tıkanıklığı belirtileri günün belirli saatlerinde açığa çıkabilmekte ya da alerjen maddeye maruz kalındığı sürece devam edebilmektedir. Bu süreçte burun akıntısı, geniz akıntısı, kaşıntı, hapşırma gibi belirtiler de yaşanabilmektedir. Polenlerin yoğun olduğu dönemlerde dışarı çıkılmamalı, maske kullanılmalı, tüylü battaniye halı kullanımından kaçınılmalıdır. Aynı zamanda bağışıklık sistemi de güçlü tutulmalıdır.

Burun Tıkanıklığı Tedavisi hakkında bilgi sahibi olmak istiyorsanız eğer ki; İlgili link’e tıklayabilirsiniz.
İlgili link: https://www.drerkantarhan.com/burun-tikanikligi-tedavisi