Çocuklarda Orta Kulak İltihabı

Çocuklarda orta kulak iltihabı halk arasında orta kulak enfeksiyonu olarak da tanımlanmaktadır. Çocuklarda olabildiği gibi hemen her yaştan ve her cinsiyetten insanda görülebilmektedir. Ancak 6 ile 24 ay arasında olan bebeklerde görülme olasılığının daha sık olduğu gözlemlenmektedir. Ortalama 5 yaştan sonra ise görülme olasılığı azalmaya başlamaktadır. Bazı durumlarda hastalık kendi kendine geçebilmektedir ancak bu durum her zaman mümkün değildir.  Kendi kendine iyileşmediğinde ise ilerlemekte ve çocuklarda dayanılmaz ağrılar yaşanmasına yol açmaktadır. Özellikle 24 aydan küçük olan bebeklerde tedavi amacıyla antibiyotik kullanımı önerilmektedir.

Düzenli olarak kulağın temizlenmesi bu durumun ortaya çıkmasını engellemektedir. Bundan dolayı da yetişkinlerde görülme olasılığı azdır. Bebeklerde ise organlar oldukça hassastır ve temizlik tam olarak sağlanamamaktadır. Bundan dolayı da orta kulak iltihabı oluşma riski yükselmektedir. Çocuklarda orta kulak iltihabı farklı belirtiler ile kendini gösterebilmektedir. Yetişkinlerde ve büyük çocuklarda kulak ağrılarının meydana geldiği bilinmektedir. Bebeklerde ise kulak çekme vb. davranışlar görülebilmektedir. Üstelik bebekler ağrıdan dolayı normalden daha fazla ağlayabilmektedir.

Bunların yanında biberonla beslenen bebeklerde iştahsızlık görülebilmektedir. Nedeni ise bebeğin sıvıyı her yuttuğunda basıncı değişiminden dolayı ağrı yaşamasından kaynaklanmaktadır. Aynı zamanda ateş yükselmesi, kulaktan sıvı sızması da belirtiler arasında görülebilmektedir. Fark edildiği an çocuğun muayene edilmesi ve herhangi bir sorunun olup olmadığının öğrenilmesi gerekmektedir. Çünkü kulak zarında yırtılma olma ihtimali de bulunmaktadır.

Çocuklarda Orta Kulak İltihabı Neden Olur?

Çocuklarda orta kulak iltihabı neden olur? Çocuklarda ortak kulak iltihabı nedenleri arasında orta kulakta yer alan bir bakteri veya virüs bulunmaktadır. Bu enfeksiyon ise genelde soğuk algınlığı ya da gripten kaynaklanabilmektedir. Ancak başka bir hastalıktan ya da virüsten kaynaklandığı da görülebilmektedir. Burada bulunan enfeksiyon ise burun kanallarının, boğazın ve östaki tüplerinin tıkanmasına yol açabilmektedir. Aynı zamanda şişlik oluşturduğu da gözlemlenmektedir. Östaki tüpleri boğazın gerisinde bulunan burun geçişlerine uzanmaktadır. Tüplerin boğaza uzanan kısmı orta kulakta yer alan hava basıncını düzenlenmektedir.

Şişen östaki borusu tıkanmakta ve orta kulakta sıvı birikmesine neden olmaktadır. Burada biriken sıvı ise zaman içerisinde enfekte olmakta ve orta kulak iltihabını ortaya çıkarmaktadır. Özellikle çocuklarda östaki tüplerinin daha dar olduğu görülmektedir. Dar ve yatay olan tüplerin ise boşalması daha zor bir hale gelmektedir. Çocuklarda orta kulak iltihabı nedenleri arasında adenoidlerin şişmesi de bulunmaktadır. Adenoidler, çocuklarda orta kulak iltihabının oluşmasına daha sık yol açmaktadır çünkü yetişkinlere oranla daha büyük adenoidler bulunmaktadır.

Bazı etkenler çocuklarda bu iltihabın görülme sıklığını arttırmaktadır. Bunlar arasında özellikle 6 ay ile 2 yaş arasında bulunan çocuklarda östaki borularının boyutu ve şekli bulunmaktadır. Boyutu ve şeklinin yanında bu yaşlarda bağışıklık sisteminin gelişiminin devam etmesi de daha sık görülmesine yol açmaktadır. Ayrıca toplu bir şekilde çocuk bakılan yerlerde orta kulak iltihabına yakalanma riskinin daha fazla olduğu görülmektedir. Soğuk algınlığı ve gripte riski arttıran nedenler arasında bulunmaktadır. Damağı yarık olan çocukların yapısında bazı farklılıklar gözlemlenmektedir. Böyle bir durumda da östaki borusunun akması daha zor hale gelmektedir. Bebeklerin yatarak beslenmesi de yine riski yükselten nedenler arasında yer almaktadır. Mevsimsel açıdan bakıldığında ise daha çok sonbahar ve kış aylarında ortaya çıktığı bilinmektedir. Aynı zamanda mevsimsel alerjisi olan kişilerde ve sigara kullananlarda da sık bir şekilde orta kulak iltihabı oluşabilmektedir.

Çocuklarda Kulak İltihabı Belirtileri Nelerdir?

Çocuklarda kulak iltihabı belirtileri nelerdir? Çocuklarda kulak iltihabı nedenleri arasında ağrı ve acı hissi olabilmektedir. Kulak ağrısı yetişkinlerde ve büyük çocuklarda daha sık görülmektedir. Ancak küçük çocuklarda ağrı olup olmadığı tam bilinmemektedir. Eğer çocuk normale göre daha çok ağlıyorsa ve kulağını kaşıyorsa orta kulak iltihabı olduğu anlaşılabilmektedir. Bununla birlikte uyku sorunlarının olduğu da gözlemlenmektedir. Biberonla beslenen bebekler varsa iştah kaybı yaşadığı görülebilmektedir. Nedeni ise yutkunurken basıncın değişmesinden kaynak olarak ağrı yaşaması olabilmektedir. Enfeksiyonun beraberinde yüksek ateş belirtileri de oluşabilmektedir. İltihabın verdiği ağrıdan dolayı sinirli bir ruh hali görülebilmektedir. Uyku veya dinlenme amacıyla yatıldığında ise yine pozisyondan dolayı ağrılar artabilmektedir.

Ayrıca kulaktan farklı renklerde sıvı akması da belirtiler arasında yer almaktadır. Bu durumun ciddiye alınması ve çocuğun hemen muayene ettirilmesi gerekmektedir. Belirtiler arasında işitme kaybı ve bebeklerde kusma da bulunmaktadır. Boyunda ağrı, dolgunluk hissi, denge kaybı ve ishal gibi sorunlar ile kendini gösterebilmektedir. Belirtilerden biri veya birkaçı görülmekte ise hemen müdahale edilmesi gerekmektedir. Detaylı bir muayene sonucunda uygun bir tedavi programı oluşturulmakta ve bu doğrultuda iltihap ortadan kaldırılmaktadır. Her hastanın oluşum nedeni ve belirtileri farklı doğrultuda ilerleyebilmektedir. Dikkatli davranılması ve olabildiğince erken fark edilmesi gereken bir sorundur.

Orta Kulak İltihabı Tedavi Seçenekleri Nelerdir?

Orta kulak iltihabı tedavi seçenekleri nelerdir? Orta kulak iltihabı tedavi seçenekleri yaşa ve enfeksiyonun durumuna göre farklılık göstermektedir. Belirtiler hafif bir şekilde ilerliyorsa ve ateş oluşmuyorsa kendi kendine iyileşmesi beklenmektedir. Ancak beklenen süre içerisinde kendi kendine iyileşebileceği gibi hiçbir iyileşme de göstermeyebilmektedir. Böyle bir durumda ise ilaç tedavisine başvurulmaktadır. Antibiyotik kullanımı başlatılmaktadır ve bebeğin durumu gözlemlenmektedir. Belirlenen şekilde antibiyotik kullanımı ile orta kulak iltihabının oluşturduğu ağrılar hafiflemektedir. Ağrılar hafiflediği an kesinlikle ilaçlar bırakılmamalıdır. Süre ne kadar belirlenmiş ise buna uyulması gerekmektedir. Yoksa ilerleyen dönemde daha büyük bir sorun oluşabilmektedir.

Çocuklarda orta kulak iltihabı nedeniyle kulak zarında zedelenme oluşabilmektedir. Böyle bir durum oluşmuş ise kulak damlası kullanımı önerilmektedir. Damlaların etkisi ile kendini onarması beklenmektedir. Verilen ilaçların dışında herhangi bir şeyin kullanılması önerilmemektedir. Çünkü bu durum daha tehlikeli bir sonuç elde edilmesini sağlayabilmektedir. Orta kulak iltihabı ilaç tedavisi ile düzeltilmektedir. İlaçlar doğru bir şekilde ve doğru zamanda kullanıldığında etkisini göstermekte ve iyileştirmektedir. Hastanın durumuna ve belirtilerine uygun bir ilaç tedavisi uygulanmaktadır. Bu nedenle tedavi dışına çıkılmaması önerilmektedir. Tedavi dışına çıkıldığı durumda daha büyük sorunlar oluşabilmektedir.

Çocuklarda Orta Kulak İltihabını Tetikleyen Faktörler

Çocuklarda orta kulak iltihabını tetikleyen faktörler arasında östaki tüplerinin daha dar ve yatay olması yer almaktadır. Burada biriken sıvının çıkması zor bir hale gelmektedir ve tıkanma ihtimali oldukça yüksektir. Adenoidler, bağışıklık sisteminin çalışmasında rol oynamaktadır. Östaki tüplerine oldukça yakında bir konumda bulunmaktadır. Şişmesi durumunda tüpleri tıkama ihtimali yükselmektedir. Aynı zamanda adenoidlerin yetişkinlere oranla çocuklarda daha büyük bir boyutta olduğu görülmektedir. Mevsimsel faktörlerin, alerjilerinde tetikleyen faktörler arasında yer aldığı bilinmektedir. Toplu olarak bir arada bulunan çocuklarda ise görülme olasılığının arttığı bilinmektedir.

Doğuştan damağı yarık olan çocuklarda kemik yapısı farklılığından dolayı östaki borusunun akması zorlaşmaktadır. Bunun sonucunda ise sıvı birikmekte ve enfeksiyon oluşumuna yol açabilmektedir. Bebeklerin ise yatarak beslenmesi orta kulak iltihabı riskini daha yüksek bir hale getirmektedir. Çocuklarda orta kulak iltihabı pek çok farklı nedenden dolayı ortaya çıkmaktadır. Etkileyen birçok faktör bulunmaktadır ve bundan dolayı küçük yaşlarda daha sık görülmektedir.