Öksürük Neden Olur?

Sağlıklı insanda öksürük normal bir reflekstir. Süreklilik arz etmesi önemli bir hastalığın belirtisi olabilir. Akut yani aniden ortaya çıkan öksürüğün nedeni genellikle bulunur ve tedavisi kolaydır. 3 haftadan fazla süren öksürükler ise kronik öksürük olarak adlandırılır ve daha derin araştırılmalıdır. Öksürüklerin önemli bir kısmında neden birden fazla olabilir.

Erişkinlerde öksürüğün en sık sebepleri; üst ve alt solunum yolları enfeksiyonları, sigara, geniz akıntısı, sinüzitler, allerjik hastalıklar, kirli hava, bazı ilaçlar ve reflü hastalığıdır. Daha az sıklıkla kronik akciğer hastalıkları, bronşektazi, KOAH, akciğer kanseri, psikolojik nedenlerle de görülebilmektedir.

Çocuklarda ise kronikleşmiş öksürük nedenlerini şu şekilde sıralayabiliriz:

1. Enfeksiyonlar (sinüzit, geniz eti iltihabı, bademcik iltihabı, viral diğer üst solunum yolu enfeksiyonları).
  2. Astım-Allerji, saman nezlesi,
  3. Mekanik nedenler (burunda ve bronşta yabancı cisim)
  4. Çevresel faktörler (sigara dumanı, toz, hava kirliliği vs.)
  5. Akciğer hastalıkları; zatürre, bronşit gibi.

Çocuklarda Öksürük Nedeni Yaş İle Değişir

İlk 1-2 yaşta reflü, doğumsal büyük damar anomalileri, allerjik hastalıklar ve astım en sık nedenlerdir.2- 6 yaşına kadar geniz eti, bademcik iltihabı, astım, allerjik hastalıklar ve sinüzit ilk sıraları oluşturur. 6 – 16 yaş arasında ise en önemli 3 neden astım, allerjik hastalıklar ve sinüzittir.

Kısa süreli öksürük nedenleri genellikle enfeksiyonlardır. Enfeksiyonun tedavisi ile öksürük de azalıp kaybolur. Ancak zeminde allerjik yatkınlık, akciğer hastalık öyküsü, sigara kullanımı gibi durumlar varsa bu süre uzayabilir.

Ayrıntılı KBB muayenesi ve gerekirse allerji testleri, kan tetkiklerine başvurulmalı, gerektiğinde alt solunum yolları da incelenmelidir.

Öksürükte bol sıvı alımı çok önemlidir. Öksürük kesici şuruplar zararlıdır ve kullanılmamalıdır. Öksürükle beraber kanlı balgam geliyorsa acilen doktora başvumak gerekir.

Öksürük tedavisi demek, öksürüğe neden olan bunca faktörün gözden geçirilmesi, doğru tanı konması ve tanıya göre tedavinin düzenlenmesi demektir.