Grip Aşısı Nasıl Uygulanır?

Grip Aşısı Kimlere ve Ne Zaman Yapılmalıdır?

Aşılamada genellikle iki İnfluenza tip A ve bir İnfluenza tip B virüsünün inaktive formu üçlü aşı şeklinde verilmektedir. Bu aşı ile hastalık geçiş riski yoktur. Virus çok hızlı antijen değiştirdiğinden her yeni yılın aşısı da farklı olmaktadır. Eylül-Ekim ayları aşılama için uygun aylardır. Virüs tiplerindeki değişimden dolayı aşıların % 100 koruyuculuğu yoktur. Aşılama her yıl yenilenmelidir. Aşı ile gribin yayılması önlenir.

Ağır seyreden grip vakalarıyla oluşacak komplikasyonları ve ölümü engellemede ve gribe bağlı hastaneye yatışları önlemede önemli katkı sağlanmış olunur. Aşılama gerekenler; 6 ay–2 yaş arası çocuklar, 65 yaşın üzerindeki yetişkinler, diyabet, astım, kalp yetmezliği, astım ve KOAH gibi diğer akciğer hastalıkları olanlar, bağışıklık sistemi düşkün hastalar, kanser hastaları, sağlık personeli, kreş ve huzurevi çalışanları, toplu yaşamın olduğu kışlalar, yurtlarda barınanlar ve gebelerdir.

Aşı 9 yaş altında ve bağışıklık sisteminde yetersizliği olanlarda en az 3 hafta ara ile 2 doz, 10 yaş ve üzeri ise tek doz kas içine uygulanmaktadır.

Aşının Yan Etkileri

Son derece nadir olmakla birlikte virüse veya virüsün yetiştirildiği yumurta proteinine karşı alerjik reaksiyonlardır. Aşıya bağlı ciddi yan etki oranı (Gullian Bare sendromu) 2009 yılındaki grip salgınında 11/100 milyondur. Kar-zarar oranı gözetildiğinde riskli gruplarda aşılanmanın gerekliliği açıktır.

Tedavide Neler Yapılmaktadır?

Öncelikle istirahat önerilmekte, bol sıvı alımı, alkol ve sigaradan uzak durma ve parasetomol veya benzeri ağrı kesici-ateş düşürücü antigripal ilaçlar tavsiye edilmektedir. Aspirin bu tür viral hastalıklarda alınmamalıdır. Salt grip vakalarında antibiyotikler kesinlikle alınmamalıdır. Antibiyotik alımı taşıyıcılığı artıracak ve potansiyel yan etki riski taşıyacaktır.

Antiviral ilaçlar ise bazı durumlarda önerilmektedir. Bazı ilaçların potansiyel yan etkileri antibiyotiklerden fazladır ve doktor kontrolü olmadan alınmamalıdır.  Bu ilaçlar ancak hastalığın başlangıcında, erken dönemde (semptomların başladığı ilk 2 gün) verilirlerse işe yaramaktadır. Riskli gruplarda antiviral ilaçlar başlanmalıdır: gebeler, 2 yaş altındaki çocuklar, akciğer problemi olanlarda grip belirtileri başlar başlamaz antiviral ilaçlar alınmalıdır.

Koruyucu Olarak Antiviral Tedavi Almalı mıyım?

Hayır, başka bir ülkeye gidişte veya gripli insanlara temasta antiviral tedavi önerilmez.

Gripliyken Emzirmeye Devam Edilmeli midir?

Evet, anne sütü gribe karşı çocuğun bağışıklık sistemini güçlendirecek maddeler ihtiva etmektedir.