Sinüs hastalarının tanı ve tedavisi nasıl planlanmalıdır? - Dr. Erkan Tarhan

Sinüzitler deyince bizim için önemli olan, tehlikeli olanlar kronik menzitlerdir. Akut sinüzit ilk üç hafta süren ve kendiliğinden geçen genelde antibiyotik kullanmadığımız çok zorlarsa biz ancak antibiyotik tercih edeceğimiz vakalardır. Ama kronik sinüzitler on iki haftadan uzun süren, yani üç aydan uzun süren tedaviye dirençli, ilaçları vermemize rağmen düzelmeyen hastada baş ağrısı, geniz akıntısı, burun tıkanıklığı, yüzde basınç, öne eğilmeli, baskı, koku alma zorluklarına yol açan ve hayat kalitesini çok azaltan durumlardır. Biz bu kronik sinüzitleri ciddiye alıp tedavi etmek istiyoruz. Özellikle cerrahi tedavilerden bahsediyorum. Peki kronik sinüsü nasıl anlarız? Nasıl tanı koyarız? Öncelikle tabii ki muayene ama muayenede endoskopik muayene. Kamera sistemleriyle bu sinüsün nereden geldiği, nasıl problemler olduğunu, hava keseciklerinin olup olmadığını, sinüslerin kanallarının dar olup olmadığını, sinüsü kapatan polip, kist, enfeksiyon gibi bir şeyler olup olmadığını, bazen mantar olabilir. Bazen alerjik reaksiyonlar olabilir. Bunların olup olmadığını inceliyoruz. Tabii sinüslerin altında bazen burun erikleri, burun etleri, irilikleri oluyor. Tüm bunları değerlendiriyoruz. Bütün bunlardan sonra eğer akut bir vakaysa, öncelikle tıbbi tedaviler veriyoruz. Ama akut olmadığını düşünüyorsak veya tıbbi tedaviye cevap vermiyorsa artık sincit tomografileri çekip tüm sinüsleri inceliyoruz. Sinüsler bizim alanımızda yüz kemiklerinde burun arkasında ve beyin altında bulunan boşluklardır. Içlerinde hava vardır normalde. Sinirit demek bu boşlukların içinde iltihap birikmesi, sıvı birikmesi halidir. Bu sinüzit artık tedaviye cevap vermiyorsa, tomografide de yaygın sinüs problemleri varsa bunların cerrahi olarak düzeltilmesi gerekir. Artık yeni teknolojide endoskopik sinüs cerrahisi denilen hastanın ağzından girmeden, sadece burun içinden kameralarla sadece hastalıklı sinüslerin açıldığı Türkiye'de de çok yaygın büyük, yüksek başarıyla kullanılan, yaygın kullanılan endoskopi sinüs cerrahisi tekniklerini kullanmaktayız. Bu ameliyatlar bir, bir buçuk saat kadar süren hastaların hayat kalitesini çok arttıran ve daha sonra ciddi problemlere yol açmayan çok başarılı zevkle yapmaktayız.