Allerjik Rinit (Saman Nezlesi)

Allerjik rinit modern çağın en çok görülen hastalıklarındandır. Ve görülme sıklığı hızla artmaktadır. Bir çalışmada Avrupa’da 30 yıl sonra her iki kişiden birinin alerjik riniti olacağı bildirilmiştir.

Allerjik Rinit Nedir?

Genetik ve çevresel etmenler sonucunda gelişen ve aşırı duyarlılık reaksiyonu şeklinde ortaya çıkan saman nezlesinde su gibi burun akıntısı, burun kaşıntısı, sık sık hapşırma, burun tıkanıklığı, göz yaşarması koku alma bozukluğu ile seyreden ve hastaların yaşam kalitesini ciddi olarak düşüren bir hastalıktır. Modern şehirlerde yaşayanlarda kırsala göre daha sık rastlanmaktadır.

Genetik olarak hastanın ebeveynlerinden biri allerjikse % 25, her ikisi de allerjikse % 50 oranında alllerjik rinit görülmesi bu hastalığın kalıtsal yönünü de ortaya koymaktadır.

Alerjik rinit mevsimsel veya yıl boyu olmak üzere iki farklı tipe ayrılır. Genellikle ot, ağaç, çim ve çayır polenleri mevsimsel alerjik rinite neden olurken, ev tozu (mite, akar), küf, mantar ve hayvan tüyü gibi allerjenler ise daha çok yıl boyu süren allerjilere neden olmaktadırlar.

Hangi Allerjen Ne Zaman Şikâyetlere Neden Olur?

Ağaçlar çoğunlukla ilkbahar, çayır otu polenleri ilkbahar ve yaz, yabani ot polenleri yaz ve sonbahar, mantarlar yaz, ev tozu akarları tüm yıl boyunca, evcil hayvanlar ise her karşılaşıldığında hastalığa sebep olmaktadırlar.

Allerjik Rinit Tanısı Nasıl Konmaktadır?

Öncelikle ayrıntılı KBB muayenesi şarttır. Allerjik rinit tanısında en önemli aşama hastanın şikâyetlerinin iyi anlaşılmasıdır. Bundan sonra burun içinin endoskopik olarak muayene edilmesi gerekmektedir. Cillten ve kandan yapılabilen allerii testleri, allerjik rinit tanısında önemli bir yer tutmaktadır.

Allerjik Rinit Neden Başıma Geldi?

Dış ortamlarda mevcut olan allerjen maddelerin vücuda girmesi ile burunda ve gözlerde şikâyetler başlar.

Çayır, ot, çiçek polenleri, çimler, hayvanlara ait yün, tüy gibi maddeler, sigara dumanı, kozmetik maddeler, kokular, küf mantarları, ev tozu akarları bilinen en çok görülen maddelerdir.

Allerjen maddelerin yanı sıra hava kirliliği, sigara dumanı, sıcak ve soğuk havalar,iklim değişiklikleri de allerjik yakınmaları artırabilir.

Allerjik Rinit Tedavi Edilmezse Ne Olur?

Bu hastalar tedavi edilmezlerse burun tıkanıklığı, baş ağrısı, tekrarlayan sinüzitler, konsantrasyon güçlüğü, uyku bozuklukları, diş problemleri, ağız kokusu, sık farenjit ve horlama gibi yaşam kalitesini bozan şikayetlere maruz kalırlar. Ayrıca iyi tedavi edilmeyen hastalarda allerik astıma kadar giden solunum yolu problemleri görülmektedir.

Allerjik Rinit Tedavisinde Neler Yapılır?

Allerjik rinit tedavisi dört aşamadan oluşur.

• 1.Allerjen maddelerden uzak durulması,
  • 2.İlaç tedavisi,
  • 3.Aşı tedavisi,
  • 4.Cerrahi tedavi.

Testler ile belirlenen allerjenlerden veya hastanın şikâyetlerini artırdığını bilinen maddelerden uzak kalmak çok önemlidir. Ev hayvanlarının evden uzaklaştırılması, hayvan tüyleri içeren yastık, yorganların yerine inorganik örtülerin kullanılması allerjik reaksiyonların azaltılmasına yardımcı olabilir.

Allerjik reaksiyonların azaltılması amacı ile antihistaminik tabletler ve lökotrien antagonistleri burun içindeki allerjik reaksiyonların azaltılması amacı ile kullanılabilir.

Kortizonlu, antihistaminikli ve kromolinli burun spreyleri kullanılabilir. İlaç tedavisinden fayda görmeyen ve allerji testlerinde çoklu allerjisi olmayan hastalara aşı tedavisi (immünoterapi) uygulanabilir.

İmmünoterapi ile (aşı tedavisinde) hastalara allerjik olduğu saptanan madde deri içine veya dil altına artan dozlarda uygulanarak kişinin bu maddeye karşı alerjisinin azaltılması hedeflenir.

Allerjik riniti olan ve KBB muayenesi sırasında burun orta hat kemik eğriliği (septum deviasyonu), polip (kronik polipli sinüzit), burun içi etlerinde büyüme (konka hipertrofisi) saptanan hastalara şikayetlerinin azaltılması amacı ile uygun cerrahi tedavi uygulanabilir.